اتصالات فولادی فورج یا اتصالات ریخته‌گری ؟

اتصالات فولادی فورج

آیا اتصالات فولادی فورج از اتصالات ریخته‌گری مطلوب‌ تر است؟

اتصالات فولادی آهنگری و ریخته‌گری به دلیل نیاز هر دو مورد به حرارت دهی تا شکل‌پذیری فولاد، شباهت زیادی به هم دارند. از طریق آهنگری یا ریخته‌گری فولاد، محصولات فولادی ساخته می‌شوند. تمامی فلنج های ارائه‌شده توسط ما از طریق آهنگری ساخته می‌شوند.

در فرآیند ریخته‌گری فولاد آن‌قدر فلز حرارت داده می‌شود تا به مایع تبدیل شود سپس با ریختن آن درون قالب، به شکل موردنظر درمی‌آید. اعمال نیروهای مکانیکی بر روی بلوک‌های فولادی جامد گرم شده آهنگری فولاد نامیده می‌شود و درنتیجه محصولات به شکل موردنظر تبدیل می‌شود.

اتصالات فولادی فورج به چه معناست؟

فولاد حرارت داده‌شده برای تبدیل به شکلی خاص و سپس چکش‌کاری آن درنهایت منجر به قطعات آهنگری می‌شود. پس از تراز مجدد دانه‌های فلزی محصول جدیدی ساخته می‌شود که از فلز پایه همتا قوی‌تر، سخت‌تر و مقاوم‌تر است. استحکام کششی قطعات فورج‌شده نسبت به قطعات مشابه ساخته‌شده از فولاد ریخته‌گری، حدود 26 درصد بیشتر است.

گروه مهندسی صنایع و ساخت مطالعاتی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که قطعات آهنگری پاسخ بهتری به عملیات حرارتی می‌دهند، لذا توانایی تحمل نیروی مکانیکی بیشتر و ضربات اساسی‌تر را دارند و درنتیجه تأثیر بهتری در مقابله با بارها و تنش‌های زیاد دارند. آهنگری موجب محدودیت تشکیل حفره‌های گاز و حفره‌های موجود بر روی قطعات می‌شود.

معنی اجزای ریختگی

پس از گرمایش بسیار زیاد فولاد تا زمانی که تبدیل به مایع شود، قطعات ریخته‌گری تولید می‌شوند. سپس فولاد مایع در قالب‌هایی ریخته می‌شود. قسمت قطعات ریخته‌گری نسبت به قطعات آهنگری کمتر است اما رواج کمتری در بازار دارند. معمولاً در کاربردهایی غیر از استاندارد ASME، از این قطعات در تولید انبوه استفاده می‌شود.

در بخش‌هایی با حفره‌های داخلی، ریخته‌گری کاربرد دارد. به‌علاوه، استفاده از آلیاژ یکی دیگر از فواید ریخته‌گری است. این آلیاژها شامل مقدار بسیاری از نیکل است که به‌راحتی قابل ساخت و جعل نیست. تولید مداوم قطعات زیاد نیز یکی دیگر از مزایای ریخته‌گری است. با توجه به‌اندازه تجهیزات، قطعات آهنگری محدود می‌شوند. ریخته‌گری سرمایه‌گذاری و ریخته‌گری شن و ماسه دو نوع معمولی از ریخته‌گری مورداستفاده هستند.

فولاد مایع در ریخته‌گری شن و ماسه، درون قالب تولیدشده از خاک رس یا ماسه فشرده‌شده ریخته می‌شود. از این روش به‌طورمعمول برای ساخت قطعات بزرگ‌تر استفاده می‌شود. تزریق فولاد مایع به پوشش سرامیکی یا رنگ فلزی درون ریخته‌گری سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و معمولاً برای تولید قطعات کوچک و ظریف‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ریخته‌گری در مقابل آهنگری فولاد

هر دو فرایند در پایان کار نیازمند اعمال دماهای بالا، بر روی مواد خام فولادی و انجام ماشین‌کاری از طریق سیستم‌های CNC هستند، لذا موجب تسهیل دستیابی به محصول نهایی می‌شود. ممکن است محصول نهایی تحت فرایندهای پرداخت نظیر پوشش پودری، رنگ‌آمیزی، سایش، محافظت و انواع پوشش‌هایی مانند روکش روی قرار گیرد.

همچنین ممکن است این محصولات قبل از ارسال نهایی تحت لحیم‌کاری، جوشکاری و مونتاژ قرار گیرند. محصولات حاصل از فرآیندهای آهنگری و ریخته‌گری ازنظر تخلخل سطح، ساختار دانه، استحکام کششی و مقاومت در برابر خوردگی خواص متفاوت و متعددی دارند.

فواید استفاده از ریخته‌گری و آهنگری

تفاوت میان استفاده از ریخته‌گری یا آهنگری برای تولید محصولات فولادی در زیر شرح داده‌شده است:

فواید ریخته‌گری

ایجاد اجزای بسیار پیچیده و بزرگ که فرایند آهنگری قادر به دستیابی به آن نیست، مزیت برجسته و چشم‌گیر ریخته‌گری است. در این فرایند قطعات در طول‌ها و وزن‌های مختلف چندین تن تولید می‌شوند. اگر نیاز دارید محصول نهایی شما چند تن باشد، ریخته‌گری انتخاب مطلوبی است. ریخته‌گری در موارد زیر مورداستفاده قرار می‌گیرد:

  • نیاز به افزودن آلیاژهای سفارشی به قطعات
  • پیچیدگی کار
  • بسیار بزرگ بودن قطعه

فواید آهنگری

در صورت نیاز به جعل قطعه نهایی، آهنگری نیاز است. قطعه مذکور دارای سازگاری بیشتر در ساخت، استحکام مناسب‌تر، سفتی ساختار دانه و طول عمر بیشتر است. در صورت تماس با مهندسان، در رابطه با مناسب بودن آهنگری در پروژه، شما را راهنمایی می‌کنند.

نتیجه‌گیری

استفاده از فرایند مناسب مبتنی بر نوع پروژه شما است. شما باید بدانید که در هر بخش چه‌کاری موردنیاز است. درصورتی‌که به دنبال کسب قدرت هستید، بهترین گزینه برای شما فورج است. اما اگر دنبال دست‌یابی به آلیاژ خاص و جزئیات آن هستید، ریخته‌گری گزینه مناسبی است.

در صورت نیاز به کمک برای انتخاب میان اتصالات فولادی فورج‌شده یا اتصالات ریخته‌گری، با استیل کاران ماهان تماس حاصل فرمایید!

پست های پیشنهادی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *