انواع اتصالات لوله

اتصالات لوله

آشنایی با انواع اتصالات لوله

اتصالات لوله در سیستم های لوله برای اتصال بخش های مستقیم لوله یا انطباق با اندازه ها یا اشکال مختلف و برای اهداف دیگری مانند تنظیم (یا اندازه گیری) جریان سیال استفاده می شود. این اتصالات در لوله کشی برای دستکاری انتقال آب، گاز یا زباله های مایع در محیط های خانگی یا تجاری، استفاده می شود.

اتصالات جوشی به وسیله جوش لب به لب (Buttweld)

اتصالات جوشی به وسیله جوش لب به لب یا بات ولد Buttweld با فرآیند شکل دهی گرم ساخته می شود که شامل خم شدن و شکل دادن به شکل می باشد. ماده اولیه اتصالات جوش لب به لب لوله ای است که به طول برش داده می شود، حرارت داده می شود و با استفاده از رنگ ها به اشکال خاصی در می آید. عملیات حرارتی نیز برای حذف تنش های پسماند و به دست آوردن خواص مکانیکی مطلوب انجام می شود.

اتصالات لب به لب چیست ؟

اتصالات لب به لب یک اتصالات لوله قابل جوش است که امکان تغییر جهت جریان، انشعاب، کاهش اندازه لوله یا اتصال تجهیزات کمکی را فراهم می کند.
به صورت آرنج، سه راهی، کلاهک، کاهنده و خروجی در دسترس هستند. این اتصالات لوله رایج ترین نوع اتصالات لوله جوشی هستند و بر اساس اندازه اسمی لوله و زمان بندی لوله مشخص می شوند.
این اتصالات لوله جوش لب به لب پس از آن معلوم می شود که قطعه ای از چارچوبی برای انتقال مایعات (نفت، گاز، بخار، مواد شیمیایی، …) به روشی سرپوشیده و ماهرانه، در جداسازی های کوتاه یا طولانی است.
اتصالات لوله جوش لب به لب یا بات ولد Buttweld با در نظر گرفتن استانداردهای بازار تولید می شود.
انواع مختلفی از اتصالات لوله جوش لب به لب را می توان بند دار یا اتصال جوش داد. دارای انواع مختلفی از اتصالات مانند اتصالات لوله لب به لب، سه راهی سر لبه دار، کاهنده سر لبه دار، کلاهک و خروجی سر لبه دار است.

مشاهده لیست قیمت اتصالات استیل

مزایای اتصالات لوله جوش لب به لب

1. اتصال جوش داده شده اتصال قوی تری را ارائه می دهد.
2. ساختار فلزی پیوسته به استحکام سیستم لوله کشی می افزاید.
3. اتصالات لبه دار با برنامه لوله های منطبق جریان بدون درز را در داخل لوله ارائه می دهند.
4. مقرون به صرفه در مقایسه با همتایان رزوه ای یا سوکت.
5. اتصالات لوله لبه دار معمولاً در فولاد کربن، فولاد ضد زنگ، آلیاژ نیکل، آلومینیوم و مواد با عملکرد بالا در دسترس هستند. اتصالات لوله فولادی کربنی جوش لب به لب با بازده بالا در دسترس هستند.

اتصالات جوش سوکت

جوش سوکت جزییات اتصال لوله است که در آن یک لوله در قسمت فرورفته یک شیر، اتصالات یا فلنج وارد می شود. اتصالات جوش سوکت عمدتاً برای قطر لوله های کوچک استفاده می شود.
مقاومت در برابر ضعف به دلیل استفاده از جوش های فیله و هندسه اتصال ناگهانی کمتر از مقاومت در توسعه جوش لب به لب است، با این حال، هنوز هم نسبت به اکثر تکنیک های اتصال مکانیکی برتر است.
انواع مختلفی از اتصالات را می توان با بند یا اتصالات جوش داد. دارای انواع اتصالات مانند اتصالات لوله جوش سوکت، سه راهی جوش سوکت، کاهنده جوش سوکت، درپوش انتهای جوش سوکت، اتصال جوش سوکت، کوپلینگ جوش سوکت، متقاطع جوش و خروجی جوش سوکت.

مزایا و معایب اتصالات جوش سوکت

مزایا

  1. لوله برای آماده سازی جوش نیازی به تراشیده شدن ندارد.
  2. برای تراز کردن نیازی به جوشکاری موقت نیست زیرا در اصل اتصالات تراز مناسب را تضمین می کند.
  3. فلز جوش نمی تواند به سوراخ لوله نفوذ کند.
  4. می توان آنها را به جای اتصالات رزوه ای استفاده کرد، بنابراین خطر نشتی بسیار کمتر است.
  5. رادیوگرافی روی جوش فیله عملی نیست. بنابراین اتصالات صحیح و جوشکاری بسیار مهم است.
  6. هزینه های ساخت و ساز کمتر از اتصالات جوش لب به لب به دلیل عدم وجود الزامات دقیق تناسب و حذف ماشینکاری ویژه برای آماده سازی انتهای جوش لب به لب است.

معایب

  1. جوشکار باید از شکاف انبساط 1/16 اینچی بین لوله و شانه سوکت اطمینان حاصل کند.
  2. جوشکاری سوکت برای فشار هیدرواستاتیک فوق العاده بالا (UHP) در کاربرد صنایع غذایی غیرقابل قبول است زیرا اجازه نفوذ کامل را نمی دهند و همپوشانی ها و شکاف هایی ایجاد می کنند که تمیز کردن آنها بسیار دشوار است و نشت مجازی ایجاد می کند.
  3. در مونتاژ اتصال قبل از جوشکاری، لوله یا لوله باید تا حداکثر عمق وارد سوکت شود و سپس تقریباً 1/16 اینچ (1.6 میلی متر) از تماس بین انتهای لوله و لوله خارج شود.
  4. شکاف انبساط و شکاف‌های داخلی باقی‌مانده در سیستم‌های جوش داده شده باعث افزایش خوردگی می‌شود و آنها را برای کاربردهای خورنده یا رادیواکتیو که در آن تجمع جامدات در اتصالات ممکن است باعث مشکلات عملیاتی یا نگهداری شود، مناسب‌تر نمی‌شوند. به طور کلی نیاز به جوش لب به لب در همه اندازه های لوله با نفوذ کامل جوش به داخل لوله است.

آشنایی با اتصالات رزوه ای

اتصالات رزوه ای احتمالاً قدیمی ترین روش اتصال سیستم های لوله کشی است. مانند اتصالات Socket Weld، اتصالات رزوه ای عمدتاً برای قطر لوله های کوچک استفاده می شود. معمولا برای لوله هایی که قطر اسمی آنها NPS 2 یا کوچکتر است.
لوله کشی رزوه ای معمولا در کاربردهای کم هزینه و غیر بحرانی مانند آب خانگی، حفاظت در برابر آتش و سیستم های آب خنک کننده صنعتی استفاده می شود.
اتصالات رزوه ای معمولاً از چدن خاکستری یا چکش خوار، برنج ریخته گری یا برنز، یا آلیاژ آهنگری و فولاد کربنی ساخته می شوند.
انواع مختلفی از اتصالات را می توان با بند یا اتصالات جوش داد. دارای انواع اتصالات مانند اتصالات لوله رزوه ای، سه راهی رزوه ای، کاهنده رزوه ای، درپوش انتهایی رزوه ای، اتصال رزوه ای، کوپلینگ رزوه ای، ضربدر رزوه ای و خروجی رزوه ای.

مزایا و معایب اتصالات رزوه ای

مزایا

1. بهره وری نصب نسبتاً بالا است و نیازهای مهارت نصب تخصصی گسترده نیست.
2. یکپارچگی نشتی برای تاسیسات کم فشار و دمای پایین که در آن لرزش مواجه نمی شود خوب است.

معایب

1. تغییرات سریع دما ممکن است به نشت ناشی از انبساط حرارتی متفاوت بین لوله و اتصالات منجر شود.
2. لرزش می تواند منجر به شکست خستگی اتصالات لوله پیچ شده به دلیل اثرات تشدید تنش بالا ناشی از بریدگی های تیز در پایه رزوه ها شود.
3. در سیستم های لوله کشی خطرناک در صورت امکان باید از اتصالات رزوه ای اجتناب شود. آسیب پذیری آنها در برابر آسیب خستگی قابل توجه است، به ویژه در جایی که رزوه های در معرض خوردگی قرار دارند.

نتیجه

در این مطلب از سایت استیل کاران ماهان سعی کردیم اطلاعات دقیقی در مورد لوله و اتصالات لوله توضیح دهیم .

پست های پیشنهادی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *