تفاوت بین فولاد ضد زنگ 304 و 316 درجه چیست؟

فولاد ضد زنگ 304 و 316

فولاد ضد زنگ 304 و 316 درجه

فولاد ضد زنگ در انواع مختلفی برای کاربردها و صنایع مختلف وجود دارد. یکی از اولین گریدهای توسعه یافته که در این صنعت در نظر گرفته می شود، گرید 304 است. با این حال گرید 304 تنها گریدی نیست که ارزش در نظر گرفتن دارد. در این مقاله به بررسی گرید 304، درجه 316 می پردازیم .

فولاد ضد زنگ درجه 304

یک فولاد ضد زنگ آستنیتی پایه، گرید 304 حاوی سطوح بالایی از نیکل (8 تا 10.5 درصد) و کروم (18 تا 20 درصد) است که به آن مقاومت در برابر خوردگی بالایی می دهد. سایر عناصر آلیاژی عبارتند از سیلیکون، منگنز و آهن در مقادیر کمتر. کاربردهای رایج برای این درجه شامل مبدل های حرارتی، اتصال دهنده ها، لوله کشی و تجهیزات پردازش مواد غذایی است.

فولاد ضد زنگ درجه 316

این درجه دارای بسیاری از عناصر مشابه است اما مقدار آنها متفاوت است. در حالی که گرید 316 هنوز مقادیر بالایی از کروم و نیکل دارد، سیلیکون، کربن و منگنز را نیز در خود جای داده است که بخش عمده آن از آهن است. این گرید همچنین دارای ترکیب شیمیایی متراکم تری با 2 تا 3 درصد مولیبدن است که گرید 304 فقط دارای ردپایی از آن است. این باعث می شود در برابر خوردگی مقاومت بیشتری داشته باشد. کاربردهای فولاد ضد زنگ درجه 316 شامل کاربردهای دریایی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات پالایشگاهی و ذخیره سازی مواد شیمیایی است.

برای خرید و یا سفارش ساخت انواع اتصالات لوله‌کشی صنعتی همین امروز با شرکت استیل کاران ماهان تماس حاصل فرمایید.

هر دو فولاد ضد زنگ گرید 304 و درجه 316 مزایا و کاربردهای خود را دارند.

درجه 304 اغلب انتخاب مقرون به صرفه تر است و به همین دلیل انتخاب می شود. گرید 316، اگرچه گران تر است، اما اغلب به دلیل مقاومت در برابر خوردگی بالا، بیش از گرید 304 استفاده می شود. برای محیط هایی با غلظت بالایی از عناصر خورنده، زمانی که مواد به طور مداوم در معرض آب قرار می گیرند و نفوذپذیری غیر مغناطیسی مورد نیاز است، عالی است.

فولادهای ضد زنگ 304 و 316 هر دو به عنوان فولادهای ضد زنگ پرکاربرد هستند، اما دارای تفاوت‌هایی هستند.

تفاوت اصلی بین این دو نوع فولاد ضد زنگ در مقاومت به خوردگی است. فولاد ضد زنگ 316 از نوع آستنیتی و درصد بالاتری از عناصر مانند مولیبدن در ترکیب خود دارد که باعث می‌شود مقاومت به خوردگی و حساسیت به خوردگی نسبت به فولاد ضد زنگ 304 افزایش یابد. بنابراین، فولاد ضد زنگ 316 برای کاربردهایی که در معرض شرایط خوردگی قرار دارند، مانند دریا، محیط‌های شور و دارای مقدار بالایی از اسید استفاده می‌شود.

همچنین، فولاد ضد زنگ 316 از نظر مقاومت در برابر دما و آب با انحنای پذیری بالا و استحکام کششی بالاتری نسبت به فولاد ضد زنگ 304 برخوردار است. اما در مقایسه با فولاد ضد زنگ 304، قیمت فولاد ضد زنگ 316 بیشتر است.

به طور کلی، فولاد ضد زنگ 316 بهترین انتخاب برای کاربردهایی است که در معرض شرایط خوردگی و استحکام مکانیکی بالا قرار دارند، در حالی که فولاد ضد زنگ 304 برای کاربردهای عمومی، مانند برنامه‌های خانگی، کاربردی است.

در حالی که اینها برخی از رایج ترین گریدها هستند، بیش از 50 گرید فولاد ضد زنگ برای انتخاب وجود دارد و مشاوره تخصصی می تواند بسیار مفید باشد. اگر به کمک نیاز دارید، امروز به صورت آنلاین یا حضوری با شرکت استیل کاران ماهان صحبت کنید.

پست های پیشنهادی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *