همه چیز درمورد اتصالات لوله فورج

اتصالات لوله فورج

اتصالات لوله فورج چیست؟

اتصالات لوله فورج شده دسته ای از اتصالات لوله صنعتی است که برای لوله کشی فشار قوی استفاده می شود. تاکید این دسته بر کلمه فورج شده است که نشان دهنده روند ساخت این نوع اتصالات است .

 

این نوع اتصالات لوله معمولاً از فلز آهنگری، فولاد یا آلیاژ ساخته می شوند. هر فلز یا آلیاژی که آهنگری می شود ساختار دانه ریزتری دارد که استحکام کلی آن را افزایش می دهد. در مقایسه با سایر اشکال اتصالات مانند اتصالات لوله ریخته گری یا اتصالات لوله فرفورژه، اتصالات آهنگری سخت ترین هستند و بنابراین برای لوله کشی با فشار بالا استفاده می شوند. اصطلاح فشار بالا اغلب به عنوان پیشوند اتصالات لوله فورج شده استفاده می شود.

اتصالات فورج

اتصالات لوله فورج یا Forged Fittings، از نوع اتصالاتی هستند که با استفاده از فرآیند فورج، با فشار بالا و حرارت بالا تولید می‌شوند. این اتصالات از جنس فولاد کربنی، فولاد آلیاژی و استیل ساخته می‌شوند و در برابر فشار، خوردگی و حرارت مقاومت بالایی دارند. برای اینکه این اتصالات تحت فشار کاری بهتری قرار بگیرند، تمامی آن‌ها با استاندارد ANSI B16.11 و MSS SP-79 ساخته می‌شوند.

اتصالات لوله فورج انواع مختلفی دارند، از جمله کوپلینگ‌ها (Couplings)، تبدیل‌ها (Reducers)، آداپتورها (Adapters)، البو (Elbows)، تی‌ها (Tees)، کرنر (Corners) و… است. علاوه بر این، در اتصالات لوله فورج، اندازه‌ها، ابعاد و نوع اتصال (SW یا Threaded) نیز مهم هستند.

در کل، اتصالات لوله فورج به دلیل مقاومت و پایداری بالایی که دارند، در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاهی و سایر صنایع استفاده می‌شوند. برای خرید این اتصالات، باید با تولیدکنندگان و فروشندگان معتبر و با تجربه تماس گرفته و مشخصات و نوع مورد نیاز را مشخص کرد.

ساخت اتصالات لوله فورج

همانطور که از نام آن پیداست اتصالات لوله فورج در درجه اول با استفاده از روش آهنگری تولید می شوند. بسته به اندازه، در دسترس بودن مواد، فوریت و پیچیدگی طراحی اتصالات، قالب بسته یا فورج قالب باز. پس از آهنگری، اینها به ابعاد و تحمل مورد نیاز ماشینکاری می شوند. دیواره های این اتصالات لوله فورج شده معمولاً ضخیم هستند تا فشار بالای سیال را در خود نگه دارند.

 

انواع اتصالات لوله فورج

اتصالات لوله فورج شده به 2 نوع اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از

  • اتصالات لوله جوش داده شده فورج و رزوه یا پیچ آهنگری

این اساساً به نوع اتصالات انتهایی آنها به سایر اجزای لوله کشی مربوط می شود. اتصالات لوله جوش سوکت آهنگری دارای یک پله ضخامت برابر با ضخامت لوله یا اتصالات مربوطه است که باید در آن جوش داده شود .

  •  اتصالات لوله پیچی یا رزوه ای فورج شده

بسته به رزوه های موجود در قطعه جفت شونده دارای رزوه هایی در انتهای جفت گیری هستند، خواه ماده یا نر.

نوع سومی از اتصالات لوله فورجی وجود دارد که برخلاف 2 مورد دیگر دارای انتهای لبه دار هستند و به دلایلی مانند در دسترس بودن در اندازه های بزرگتر بر خلاف اتصالات سوکت و پیچ که معمولاً تا سایز 4 است تولید می شود. . در حالی که اتصالات لبه دار فورج شده را می توان تا اندازه 24 اینچ ساخت. دلایل دیگر عبارتند از امکان سنجی مواد اولیه، نیاز به ضخامت دیوار، هزینه و غیره.

موارد استفاده از اتصالات لوله فورج

اتصالات لوله فورج شده در درجه اول برای لوله کشی فشار بالا در کارخانه های فرآیند شیمیایی، تاسیسات فرآوری مواد غذایی و آشامیدنی، صنایع دریایی و فراساحلی، سکوهای نفت و گاز، پردازش خمیر کاغذ، بخش معدن فلز و معدن، تولید برق، ساخت کشتی، آب استفاده می شود. کارخانه های نمک زدایی و بسیاری دیگر.

پست های پیشنهادی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *