چگونه از خوردگی فلنج جلوگیری کنیم ؟

خوردگی فلنج

چگونه از خوردگی فلنج جلوگیری کنیم

تعطیلی صنایع به اندازه میلیون­ ها نفر هزینه دارد …. حتی هنگامی که به طرز صحیحی برنامه­ ریزی شده باشد. تعطیلی­ ها به دلیل بخش­ های آسیب دیده از جمله نقص­ های فلنج جوشی، خرابی واشر یا خوردگی کلی به طور قابل توجهی در هزینه­ های عملیاتی نهفته است. هنگامی که رسانه­ های خورنده به سطوح آب­ بندی فلنج­ های جوشی برخورد کنند ممکن است نشتی رخ دهد. به همین دلیل نگهداری فلنج، گامی حیاتی است که به جلوگیری از نشتی کمک می­کند.

انواع خوردگی فلنح

فلنج ­ها در تمام طول حیاتشان ممکن است درگیر دو نوع خوردگی شوند. این دو نوع خوردگی عبارتند از: خوردگی دیافراگم و خوردگی حفره ­ای

خوردگی حفره­ای

حفره در فلنج جوشی ایجاد می­شود و غالبا در گروه­ها یا خوشه­ ها ظاهر می­شود. ممکن است این نوع خوردگی به دلیل حفره ها یا چاله ­های موجود در سطح مواد باشد. انتخاب آلیاژ مناسب یکی از بهترین روش­ های توصیه شده به منظور جلوگیری از خوردگی حفره­ای است.

خوردگی شکافی

خزش شکاف هنگامی اتفاق می­افتد که تجمعی در ماده متراکم بین دو فلنج مجاور وجود داشته باشد. این نوعی خوردگی است که می­تواند بسیار آسیب آور باشد زیرا نمی­توان ناحیه رخ دادن این خوردگی را تشخیص داد.

در حال حاضر نظارت بر آسیب فلنج، محل اتصال را جدا می­کند و سطوح را به طور مجازی بررسی می­کند. این کار، به دلیل پایین بودن هزینه و زمان، ایده­ آل نیست. با استفاده از یک سری تکنیک­ های غیر مخرب، روش ­هایی را توسعه دادند که میزان خوردگی فلنج­ ها را بررسی می­کند.

اگر شما اطلاعات خاصی را در زمینه سفارش ساخت فلنج میخواهید، همین امروز با شرکت استیل کاران ماهان تماس حاصل فرمایید.

روش­ های پیشگیری

نگهداری رنگ­ ها یکی از رایج ­ترین روش­ هایی است که به پیشگیری از خوردگی جلوگیری می­کند. رنگ­ های نگهداری به طور رایج مبتنی بر پوشش اورتان یا اپوکسی هستند. اکثر رنگ های نگهداری به طور مستقیم به زیر لایه ­ای به عنوان یک پوشش سخت پیوند می­خورند. هنگام استفاده از رنگ­ های نگهداری باید مقدار کاملی از این رنگ­ ها اعمال شود. در صورتی که از این رنگ به صورت یک لایه نازک استفاده شود برای آن ناحیه بی­ اثر است؛ با این حال اگر از این رنگ به صورت یک لایه ضخیم استفاده شود موجب به هم پیوستن اتصال­ ها می­شود.

تعداد زیادی از اشکال و زوایای فلنج وجود دارد و ممکن است نتوانید کل سطح را روکش کنید. بعد از بازرسی فلنج، باید لایه دیگری از روکش را اعمال کنید. مزیت استفاده از رنگ­ های نگهداری این است که به تجهیزات مخصوص یا عملیات گرم­کاری نیاز ندارد.

معمولا راه ­حل­ های مکانیکی، گیره کپسوله شده یا سفت است و فلنج ­ها یا فضای خالی موجود در میان فلنج ­ها را پوشش می­دهد. این گیره ­ها یا پوشش­ ها از جنس پلاستیک یا استیل ضد زنگ هستند و دارای یک واشر لاستیکی است.

لیست قیمت فلنج ملسی

راه­ حل بعدی استفاده از نوارهایی است که نیمه جامد یا کاملا جامد هستند. نوارها از پلیمرهای ویسکوالاستیک، واکس و وازلین که در بافتی از پوشش گنجانده شده تشکیل شده ­اند. این نوارها به طور خاص به دلیل خاصیت ضد آب بودن پلیمرهای نیمه جامد مفید هستند هر چند ممکن است در کاربردهای با فشار بالا کم­تر رایج باشد. همه روش­های پیشگیری مزایا و معایبی دارند – هیچ راه ­حلی نمی­تواند به پیشگیری از خوردگی ­ای که به طور کامل اتفاق افتاده کمک کند. با این حال، بازرسی و نگهداری منظم می­تواند به پیشگیری از خوردگی سریع کمک کند و توصیه می­شود نگهداری عمومی را انجام دهید.

روش­ های تعمیر فلنج ­های خورده شده

سه روش برای تعمیر فلنج ­های خورده شده وجود دارد که می­توانید از آن استفاده کنید:

  • افزودن کامپوزیت پلیمری که فلنج جوشی را بازسازی می­کند.
  • افزودن موادی به شیار حلقه درزبندی یا جوش آب­ بندی و سپس ماشین کاری در طول آستانه تحمل فلنج.
  • حذف فلنج آسیب دیده و جوشکاری فلنج جدید (ایمن­ ترین انتخاب).
عواملی که مقاومت خوردگی فلنج را در طول شرایط عملیاتی تحت تاثیر قرار می­دهد

سه عامل مهم، مقاومت خوردگی فلنج را در طول شرایط عملیاتی تحت تاثیر قرار می­دهد. این عوامل عبارتند از:

  • دمای عامل خوردگی
  • خلوص عامل خوردگی
  • شرایط عامل خوردگی

نتیجه ­گیری

تعداد کمی از مواد فلنج در معرض ترک برداشتن ناشی از خوردگی تنشی با توجه به حجم کلی کاربردهایی هستند که تحت تنش رسانه­ های سنگین عمل نمی­کنند. با این حال، حقیقت این است که هنگام انتخاب نوع مواد و واشر باید ملاحظاتی را در نظر گرفت. هنگامی که شما یک واشر مناسب را انتخاب می­کنید می­تواند به جلوگیری از خوردگی ناشی از مواد شیمیایی خورنده کمک کند.

هم­چنین فلنج­ های جوشی متفاوتی وجود دارد و واشر باید به نوع مناسب فلنج جوشی چسبانده شود. هنگامی که با اکسید کننده شیمیایی / اسید هیدروفلوریک سر و کار دارید انتخاب واشر محکم که بتواند به جلوگیری از خوردگی کمک کند حیاتی است.

پست های پیشنهادی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *