کابرد فلنج رزوه ای چیست

کابرد فلنج رزوه ای

کابرد فلنج رزوه ای یا دنده ای چیست

فلنج رزوه ای یا دنده ای وسیله ای است که می توانید بدون نیاز به جوشکاری آن را  به لوله متصل کنید. با رزوه مخروطی، فلنج رزوه شده را می توان بدون هیچ گونه نشتی روی لوله محکم کرد.

فلنج رزوه ای

با این حال، جوش مهر و موم معمولا زمانی که مناسب باشد استفاده می شود. ماهیت اتصال رزوه ای باعث می شود که فلنج دنده ای یکی از گزینه های قابل دوام در مواقعی که جوشکاری امکان پذیر نیست، مانند مواد منفجره یا مناطق بسیار قابل اشتعال باشد .

فلنج دنده ای در کجا کاربرد دارد ؟

در بیشتر پالایشگاه ها، کارخانه های کشتی سازی و تأسیسات، ماهیت بسیار انفجاری موادی که از طریق خط لوله منتقل می شوند، جوشکاری را ممنوع می کند. فلنج رزوه ای در این محیط هنگام مونتاژ خطوط لوله گزینه خوبی است.

با استفاده از یک نخ مخروطی در داخل فلنج، لوله در قسمت بیرونی مخروطی شده و به داخل فلنج رزوه‌شده رزوه می‌شود. اتصال فلنج با در هم پیچیده شدن دو مخروطی ضد نشتی و سفت می شود.

اگر شرایطی وجود داشته باشد که جوشکاری ایمن باشد، گاهی اوقات یک جوش آب بندی در اطراف محل اتصال فلنج و لوله قرار می گیرد.

فلنج مخصوص معمولاً برای سیستم لوله کشی فشار بالا با کاربردهای قطر کمتر استفاده می شود. هرچه فلنج بزرگتر باشد، توانایی ماشینکاری رزوه سخت تر می شود.

تعریف فلنج رزوه‌ دار

فلنج رزوه‌ دار به این معنی است که سوراخ داخلی فلنج یک رزوه است، شکل فلنج رزوه‌ دار مانند فلنج اسلیپون است، بنابراین فلنج رزوه‌ شده می‌تواند صفحه‌ای باشد یا دارای توپی برای رزوه‌ های بلندتر باشد.

فلنج رزوه‌ دار
فلنج لوله رزوه ای همراه با لوله ای است که به لوله ای با رزوه خارجی در انتهای لوله متصل است. بنابراین، رزوه فلنج باید همان مشخصات رزوه لوله را داشته باشد.

مزیت فلنج رزوه ای این است که مونتاژ سیستم لوله کشی بسیار آسان است زیرا هیچ گونه جوشکاری در اتصال لوله وجود ندارد.

آب بندی فلنج رزوه ای

فلنج رزوه ای معمولاً با یک صفحه آب بندی صاف (FF) یا سطح برجسته (RF) عرضه می شود. هنگامی که یک سطح برجسته برای فلنج های لوله رزوه ای ضروری است، ارتفاع استاندارد باید 1/16 اینچ برای سطح زیر کلاس 400 باشد.

اگر فلنج های لوله رزوه ای بیشتر یا مشابه کلاس 400 باشد، ارتفاع فلنج لوله رزوه ای برآمده باید 1/4 اینچ باشد.

فلنج لوله رزوه ای معمولاً در اندازه های کوچک و در شرایط فشار بالا مفید است. فلنج رزوه شده در اتصالات جوش ندارد، بنابراین فلنج می تواند در برخی شرایط قابل استفاده باشد. به این ترتیب نمی توان کار جوشکاری را ترتیب داد.

سفارش فلنج دنده‌ای استیل

موارد استفاده از فلنج های رزوه دار

هنگامی که اتصالات لوله های NPT نر با رسانه های واکنش پذیر بالا یا انفجاری باشد، مفید هستند. این فلنج ها معمولاً در خدمات میدان نفتی استفاده می شوند.

انواع فلنج های رزوه دار

اندازه های زیادی از انواع فلنج و تعداد زیادی درجه بندی فشار وجود دارد. اگرچه این مورد است، آنها اغلب برای سیستم های لوله کشی کوچک مفید هستند. این سیستم های لوله کشی معمولاً برابر یا کمتر از چهار اینچ هستند.

مزایای فلنج ها دنده ای

مزیت کلیدی فلنج ها این است که می توانید آنها را بدون دخالت در فرآیند جوشکاری به لوله ها وصل کنید. این یک مزیت و اغلب یک ضرورت است. در مکان ها و صنایعی که با محصولات انفجاری سروکار دارند ضروری است.

موارد استفاده از فلنج دنده ای

روش های رایجی که می توانید از این فلنج ها استفاده کنید عبارتند از:

  • در مناطق با انفجار بالا بسیار مفید است .
  • در کاربردهایی که انجام جوشکاری خطرناک است مفید می باشد .
  • فلنج ها بسیار مقرون به صرفه هستند و به صرفه جویی در زمان کمک می کنند .
  • در کاربردهای لوله کشی با قطر کوچک مفید است .
  • قابل نصب در سایزهای مختلف لوله بدون نیاز به جوش .
  • در شرایطی که فشار شدید وجود دارد و عملیات پس از جوشکاری گزینه ای نیست مفید است.

پست های پیشنهادی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *