فلنج مورد استفاده در صنعت نفت و گاز

فلنج مورد استفاده در صنعت نفت و گاز

فلنج های مورد استفاده در صنعت نفت و گاز

یک کانال حیاتی برای انتقال بخار و سیالات همراه با گاز از پالایشگاه‌ها به کارخانه‌ها یا در سراسر قاره‌ها، اتصال از طریق لوله است. یکی از اجزای کارآمد درروش اتصال لوله‌ها به همراه آهنگری اتصالات در یک سیستم لوله‌کشی، فلنج ها هستند.

فلنج ها به کارگران اجازه دسترسی به نقاط بازرسی و تسهیل اصلاح و تمیزکاری سیستم را می‌دهند. در تولید فلنج های مختلف تحت عنوان بخشی از بخشی از سیستم‌های لوله‌کشی در صنعت گاز و نفت، میزان مختلفی از آلیاژ موردنیاز و مفید است. لذا علاوه بر دوام بالای فلنج ها، لازم است نصب و نگهداری آن نیز راحت باشد. تعدادی از فلنج های معمولی مورداستفاده در صنعت نفت و گاز در پایین شرح داده‌شده است:

فلنج گلودار

این فلنج، در محیط‌های پرفشار مورداستفاده قرار می‌گیرد و تشخیص این نوع فلنج ها به دلیل وجود توپی اریب کار راحتی است. به‌علاوه، این فلنج ها از طریق جوش دادن لوله به گردن فلنج به یک سیستم لوله‌کشی متصل می‌شوند.

لذا استفاده از گریدهای فولاد ضدزنگ به دلیل خواص جوش‌پذیری، ماده مناسبی برای ساخت این نوع فلنج ها هستند. انواع فلنج گلو دار علاوه بر کاهش غلظت تنش از پایه‌ها، موجب انتقال تنش از فلنج به لوله نیز می‌شود.

فلنج اسلیپون

این نوع فلنج ها در فرآیندهای کم‌فشار و دمای پایین مورداستفاده قرار می‌گیرند. این نوع فلنج ها در مقایسه با فلنج های گلو دار صرفه اقتصادی بهتری دارند، لذا موردعلاقه مهندسان صنعت گاز و نفت قرار گرفتند. فلنج اسلیپون با لغزش روی لوله، هم از بیرون و هم در داخل جوش داده می‌شود تا موجب افزایش استحکام و جلوگیری از نشتی شود.

فلنج چرخان

این فلنج نوعی اتصال دوقسمتی است که در فرآیندها دارای محدودیت فضا و برچیدن مکرر الزامات اولیه مورداستفاده قرار می‌گیرند. در این نوع اتصال، با جوش دادن اتصال لبه به لوله، از فلنج شل پشتی جهت لغزش روی لوله یا انتخاب آن استفاده می‌شود. در سیستم‌های لوله‌کشی به دلیل عدم تماس فلنج پشتی با محصول، مقاومت در برابر خوردگی متوسط و همچنین مواد ارزان‌قیمت با سختی بالا همچون فولاد کربنی، از این نوع فلنج استفاده می‌شود. همچنین لازم است انتهای آن از مواد بسیار مقاوم تشکیل‌شده باشد تا در برابر خوردگی با خواص مکانیکی عملکرد مناسبی داشته باشد.

فلنج دنده ای

در مواقعی که نیاز است مشکل هرچه سریع‌تر رفع شود، استفاده از فلنج دنده ای پیشنهاد می‌شود. این نوع فلنج ها تحت عنوان فلنج های پیچ‌دار، با استفاده از نوعی سوراخ‌های رزوه‌ای تولید می‌شود که در اتصالات سریع و ساده مفید است. معمولاً به دلیل وجود رزوه‌هایی که از قبل به لوله متصل می‌شوند، استفاده از این نوع فلنج ها نیازی به عملیات جوشکاری ندارد. معمولاً از این نوع فلنج ها در لوله‌های مورداستفاده در سیستم‌ها برای انتقال آب یا هوا استفاده می‌شود. بهتر است از این نوع فلنج ها در محیط‌هایی با دما و فشار کم استفاده شود.

فلنج کور

تولید این نوع فلنج ها در مرکز و بدون هیچ‌گونه سوراخی انجام می‌شود. هدف اصلی استفاده از فلنج کور استیل، خالی کردن انتهای شیرها یا سیستم‌های لوله‌کشی یا حتی دهانه مخازن تحت‌فشار است. برای جداسازی یک سیستم لوله‌کشی در صنعت گاز و نفت می‌توان از این نوع فلنج ها به همراه هر نوع فلنج دیگری استفاده کرد. به‌علاوه اگر از این نوع فلنج ها برای پایان دادن به جریان یک کشتی یا سیستم لوله‌کشی استفاده شود، قادر به ساخت یک منهول عالی هستند.

فلنج ساکت ولد

استفاده از این نوع فلنج در دماهای پایین و فشار کم توصیه‌شده است. این نوع فلنج همچون فلنج لغزنده دارای استحکام ساکن است. اتصال این نوع فلنج با لوله، با کمک جوش پرکننده قسمت بیرونی فلنج ایجاد می‌شود. این نوع فلنج ها برای استفاده در فرایندهایی که لازم است لوله‌کشی در آن‌ها با یک سوراخ کوچک انجام گیرد، طراحی‌شده‌اند. هرچند به خاطر مسئله خوردگی، لازم است از استفاده از این نوع فلنج در برخی فرایندها ممانعت به عمل آید. اگر هنوز چگونگی انتخاب فلنج مناسب در زمینه صنعت نفت و گاز مطمئن نیستید، در قسمت نظرات ما را مطلع کنید یا با ما تماس حاصل فرمایید!

پست های پیشنهادی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *