فلنج­ ها براساس سطح دسته ­بندی

فلنج­ ها براساس سطح دسته ­بندی

چگونه فلنج­ ها براساس سطح شان دسته ­بندی می­شوند؟

مانند سطح اتصال برای استقرار ماده آب بندی کننده گسکت، سطح ­های مختلف فلنج اطلاعات مفیدی را در اختیارمان می­گذارد. ASME B16.47 وB16.5 انواع مختلفی از فلنج ­ها از جمله سطح فلنج ­های سطح برجسته، نر و ماده را توضیح می­دهند و سازگاری سطح­ ها با ابعاد مشخص را برای به دست آوردن سطح تماس بزرگ ایجاد می­کنند.

زبانه و شیار سطح­ های فلنج، هم­چنین سطح رینگ جوینت برای درزبندی ماده رینگ جوینت که توسط این استانداردها نیز پوشش داده شده، طراحی شده است.

سطح برجسته (RF) Raised Face

فلنج سطح برجسته که به عنوان نوع استاندارد نیز شناخته می­شود، در کاربردهای کارخانه فرآوری استفاده می­شود و شناسایی آن­ها آسان است. این فلنج عمدتا به سطح برجسته اشاره می­کند زیرا سطح درزبندی در بالای سطح گرد پیچ و مهره قرار دارد. نوع سطح، ترکیبات گسترده ­ای را از طراحی ­های درزبندی امکان­ پذیر می­کند، از جمله کامپوزیت فلزی فلت رینگ شیت و دبل جکت و انواع اسپیرال وند.

هدف فلنج RF این است که بر فشار بیش­تری که بر ناحیه درزبندی کوچک­تر وارد می­شود تمرکز کند. بدین وسیله به افزایش فشار ناشی از ظرفیت محفظه لولا کمک می­کند. ارتفاع و قطر در ASME B16.5 با کلاس قطر و فشار تعریف می­شود. سطوح فشار فلنج، ارتفاع سطح برجسته را مشخص می­کند.

صافی سطح فلنج معمولی برای فلنج­ ASME B16.5 RF، 125 تا 250 µin Ra( 3 تا 6 µm Ra) است.

ارتفاع سطح برجسته

اگر در رابطه با معیارهای ارتفاع که در آن H و B از تمام ابعاد تعریف شده فلنج هستند صحبت کنیم، و استثنای فلنج لبه ­دار را به خاطر بسپاریم، ضروری است که موارد زیر را یادآوری کنیم:

  • در کلاس­ های فشار 150 و 300، ارتفاع سطح برجسته تقریبا 1.6 میلی­متر(1.16 اینچ) است. در دو کلاس فشار، تقریبا تمام عرضه ­کنندگان فلنج این موضوع را در بروشور و کاتالوگ نشان داده ­اند؛ ابعاد H و B شامل ارتفاع سطح برجسته هستند.
  • در کلاس ­های فشار 400، 600، 900، 1500 و 2500 ارتفاع فلنج سطح برجسته تقریبا 6.4 میلی­متر(1.4 اینچ) است. بسیاری از عرضه ­کنندگان ابعاد H و B را در این p نشان می­دهند.

سطح تخت

سطح درزبندی فلنج تخت استیل به صورت سطح گرد پیچ و مهره است. فلنج سطح تخت به طور گسترده برای کاربردهایی که در آن قطعات لوله­ کشی فلنج­ دار یا فلنج­ های لوله مشتری از ریخته­ گری به دست می­ آیند، استفاده می­شود. فلنج­ های سطح تخت پیچ و مهره برای فلنج ­های سطح برجسته اصلا ایده خوبی نیستند.

با توجه به ASME B31.1، فلنج ­های چدن سطح تخت متصل برای فلنج­ های کربن استیل، حذف درزبندی سطح تخت را یادآوری می­کند. از فرو رفتن فلنج چدن نازک و شکننده در شکافی که توسط سطح ارزیابی شده فلنج کربن استیل ایجاد شده، جلوگیری می­کند.

رینگ جوینت

در فشار بالا فلنج ­های رینگ جوینت استفاده می­شوند. آن­ها شیار حک شده­ای در سطح های خود دارند، و در آن­ها گسکت رینگ استیل گنجانده شده­ است. فلنج­ ها با سرهم­بندی اتصالات برای فشرده­ سازی گسکت بین شیارها عایق­ بندی می­شوند. این فرایند، گسکت را برای ایجاد تماس نزدیک شیارها دچار ایراد می­کند و عایق بندی فلز به فلز را ایجاد می­کند.

فلنج­ رینگ جوینت همراه با سطح برجسته با یک شیار حلقه درزبندی که درون آن ماشین کاری شده می ­آید.

با این حال، سطح برجسته در هیچ بخشی از سازوکار آب­ بندی خود به کار نمی­رود.

گسکت­ های رینگ جوینت

گسکت­ های رینگ جوینت، حلقه­ های آب­ بندی فلزی هستند که کاربردهای دمای بالا و فشار بالا را پوشش می ­دهند. آن­ها همیشه برای فلنج ­های توضیح داده شده کاربردی هستند که قابلیت اعتماد خوبی را ارائه می­دهند و دارای آ­بندی قابل اعتماد با فلز و مشخصات خوبی هستند.

گسکت­ های رینگ جوینت، برای آب­ بندی توسط «خط تماس اولیه» یا عملیات جوشگری بین فلنج­ لوله مشتری و گسکت است. سپس با فشار بر روی سطح آب­ بند از طریق نیروی وارد بر پیچ فلز «نرم­تر» از گسکت در ساختاری با بلین بالا که متشکل از مواد بسیار پیچیده فلنج است، جریان می­یابد و یک آب­بند محکم کارآمد را ایجاد می­کند.

همچنین بخوانید : مدل و کلاس های فلنج استیل

زبانه و شیار T&G – Tongue-and-groove

سطح ­های زبانه و شیار فلنج ­ها باید به درستی سازگار شوند. فلنج گلودار جوشی در فلنج جوشی ماشین­کاری شده است، در حالی­که فلنج­ لوله مشتری یک انطباق دستگاه فرورفتگی(شیار) به یک سطح است.

سطح ­های زبانه و شیار در هر دو نوع کوچک و بزرگ استاندارد شده ­اند. آن­ها با نر و ماده در قطر داخلی نواره متفاوت هستند و شیار در پایه فلنج گسترش نمی ­یابد. این امر در حفظ گسکت درون قطر خارجی و داخلی کمک می­کند.

نر و ماده(M&F)  Male-and-female

فلنج باید این دسته فلنج را سازگار کند. به عنوان مثال، یک فلنج جوشی همراه با مساحتی که فراتر از یک فلنج جوشی نرمال(نر) بسط می ­یابد، می­ آید. با این حال، فلنج یا فلنج لوله مشتری دیگر همراه با دستگاه فرورفتگی(نر) که درون سطح آن ماشین­کاری شده است می ­آید.

نتیجه ­گیری

توضیح فوق به طور شفاف نشان می­دهد که تعیین مشخصات فلنج براساس سطح آن است.

پست های پیشنهادی

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *